Obsah
3. ročník
Třídní učitel: Mgr. Jarmila Suchá
15. 6. - 19. 6. 2020
Ahoj děti, je před námi poslední týden učení, protože příští týden se bude jenom opakovat , a pak už budou prázdniny. Tady je tedy učivo na poslední týden .
Anglický jazyk
V Google classroom najdete další materiály a úkoly. Najdete tam interaktivní pracovní listy a cvičení. Budu ale ráda, když ze připojíte k online konzultaci vždy v pondělí a středu od 9:00 na Skypu, kde mě najdete pod mým jménem Andrea Boženiková nebo pod skypovým jménem andeki4, stačí ale i zadat následující odkaz, který vás navede, jak se připojit ke konzultaci: https://join.skype.com/kBi6utsEx9r2. (Odkaz je stejný jako v minulým týdnu). Ti z vás, kteří budou chodit do školy, obdrží úkoly v papírové formě a vyplní je ve škole.
Prvouka
Blíží se prázdniny a s nimi i spousta nových zážitků. Ale pozor! Během prázdnin se můžeš dostat i do nepříjemných situací. Přečti si rady, které najdeš v učebnici na str. 72 a 73. Zamysli se a pokus se sestavit svůj vlastní návod k bezpečnému prožití prázdnin. Piš jednoduché věty a doplň obrázky. Prosím přeposlat na email.
8. 6. - 12. 6. 2020
Ahoj třeťáci, posílám další učivo na tento týden. Češtinu jsem rozdělila do dnů tak, jako ve škole . Doufám, že se stále pilně učíte a každý den si i čtete .
Anglický jazyk
V Google classroom najdete další materiály a úkoly. Najdete tam interaktivní pracovní listy a cvičení. Pokud budete mít ještě chvilku, můžete si procvičit na WocaBee. Budu ale ráda, když ze připojíte k online konzultaci vždy v pondělí a středu od 9:00 na Skypu, kde mě najdete pod mým jménem Andrea Boženiková nebo pod skypovým jménem andeki4, stačí ale i zadat následující odkaz, který vás navede, jak se připojit ke konzultaci: https://join.skype.com/kBi6utsEx9r2. (Odkaz je stejný jako v minulým týdnu). Ti z vás, kteří budou chodit do školy, obdrží úkoly v papírové formě a vyplní je ve škole.
Prvouka
Pokračujeme v tématu NEŽIVÁ PŘÍRODA.
Do sešitu nadpis VZDUCH. Přečti si informace v učebnici na str. 30.
Zapiš si podstatné informace (atmosféra, výskyt vzduchu, složení vzduchu, vítr)
Další nadpis do sešitu KOLOBĚH VODY V PŘÍRODĚ. Vypiš různé druhy srážek. Překresli obrázek z učebnice ze str. 29 do sešitu a jednoduše jej popiš.
Další částí neživé přírody je PŮDA. Informace o půdě si přečti na str. 30. Opět udělej nadpis do sešitu a napiš, jaký je význam půdy a co je to humus. Z jakých částí se podle tebe půda skládá? Zapiš do sešitu a pošli na email katkajonakova@atlas.cz.
Tady najdeš hezkou prezentaci o vzduchu: https://skolakov.eu/prvouka/3-trida/neziva-priroda/vzduch/prezentace.html
1. 6. - 5. 6. 2020
Posílám učivo na další týden
ČEŠTINA : učebnice 194/9 a, b, c( cvičení c do školního sešitu)
194/10 a,b. 194/11 a. (10 a 11 do školního sešitu)
Na straně 195 do školního sešitu přepsat horní tabulku.
PÍSANKA strana 27
ČÍTANKA : strana 154( báseň Hádanka ); 150-151 Naše kočka ( je to popis bude se hodit do KSV)
KSV - Hravá čeština strana 86
M. str .31/14. 32/15. Do školního sešitu : obě cvičení
MG. str. Práce s tabulkou na straně 47/3 ; do sešitu vypracovat str. 48/a
Prvouka
Začneme nové téma – NEŽIVÁ PŘÍRODA. Mnohé už znáš z předcházejících ročníků.
Do sešitu nadpis VODA. Přečti si informace v učebnici na str. 28 a 29.
Do sešitu vypiš, kde v přírodě najdeš slanou a sladkou vodu (nezapomeň na ledovce, půdu,podzemní vodu, srážky a těla rostlin a živočichů).
Další nadpis do sešitu KOLOBĚH VODY V PŘÍRODĚ. Vypiš různé druhy srážek. Překresli obrázek z učebnice ze str. 29 do sešitu a jednoduše jej popiš.
Podívej se na videa: https://www.youtube.com/watch?v=JhTBt_IWmY0&feature=related https://www.youtube.com/watch?v=aHy-gWzCYN0 https://www.youtube.com/watch?v=Zm_lqw4ui2M
Tady najdeš hezkou prezentaci o vodě: https://skolakov.eu/prvouka/3-trida/neziva-priroda/voda/prezentace.html
Pracovní výchova, výtvarná výchova – splněno obrázkem v prvouce
25. 5. - 29. 5. 2020
Čeština učebnice / zopakuj si článek str. 191/3/
Anglický jazyk
V Google classroom najdete další materiály a úkoly. Najdete tam interaktivní pracovní listy a cvičení. Pokud budete mít ještě chvilku, můžete si procvičit na WocaBee. Budu ale ráda, když ze připojíte k online konzultaci vždy v pondělí a středu od 9:00 na Skypu, kde mě najdete pod mým jménem Andrea Boženiková nebo pod skypovým jménem andeki4, stačí ale i zadat následující odkaz, který vás navede, jak se připojit ke konzultaci: https://join.skype.com/kBi6utsEx9r2. (Odkaz je stejný jako v minulým týdnu). Ti z vás, kteří budou chodit do školy, obdrží úkoly v papírové formě a vyplní je ve škole.
Prvouka
Do sešitu udělej nadpis Pověst o Horymírovi a přečti si pověst. Vyber správnou možnost z nabídky a věty napiš do sešitu.
1. Horymír žil ve vesnici a) Hradec b) Neumětely c)Zbečno .
2. Kovkopové dolovali a) uhlí b) drahé kovy c) naftu
3. Horymír dal zavalit doly a) v Ostravě b) v Březových horách u Příbrami c) v Kladně
4. Horymíra odsoudil kníže a) Hostivít b) Neklan c) Křesomysl
5. Horymírův věrný kůň se jmenoval a) Šemík b) Vraník c) Grošák
Znáš nějakou další pověst, která se vztahuje k některému z míst v blízkém okolí? Napiš její název.
VV, Pč –Nakresli ilustraci k pověsti do sešitu.
18. 5. - 22. 5. 2020
Milí třeťáčci, uplynul další týden , nastal tedy čas pro další on-line učivo. Snad již poslední .
Otevřete si češtinu a podíváme se na stavbu věty .
Učebnice str. 190/1 - po přečtení splňte cvičení a, b
Zjistili jsme, že VĚTA se skládá ze slov( to už víme od začátku roku, kdy jsme tohle opakovali), ale také, že SLOVA JSOU USPOŘÁDANÁ PODLE URČITÝCH PRAVIDEL.
Toto si zapište do školního sešitu tabulka str.190
Do školního sešitu vypracujte str. 190/2
Str. 191/3 udělejte ústně.
Hravá čeština str. 51/2
Čítanka str. 152-153 Jak začal pes kamarádit s člověkem
Písanka str. 24
MG - do sešitu si zapište
1 sekunda(s). 1 minuta (1 min.). 1 hodina (1 hod.). 1 den
1 minuta = 60 sekund.
1 hodina = 60 minut
1 den = 24 hodin
Procvič m. 2. dil str. 40/3. 41/7
M str. 21/10. 29/5- bez zkoušky. 29/6
Tak s chutí do toho, půl je hotovo ( jak říká jedno přísloví)
Anglický jazyk pro 3. ročník
V Google classroom najdete další materiály a úkoly. Najdete tam interaktivní pracovní listy a cvičení. Pokud budete mít ještě chvilku, můžete si procvičit na WocaBee. Budu ale ráda, když ze připojíte k online konzultaci vždy v pondělí a středu od 9:00 na Skypu, kde mě najdete pod mým jménem Andrea Boženiková nebo pod skypovým jménem andeki4, stačí ale i zadat následující odkaz, který vás navede, jak se připojit ke konzultaci: https://join.skype.com/kBi6utsEx9r2. (Odkaz je stejný jako v minulým týdnu)
Prvouka: V uplynulých 14 dnech jsi jistě pilně pracoval na vytváření stránek k jednotlivým ročním obdobím. Všechny čtyři vypracované stránky prosím ofotit a poslat na email katkajonakova@atlas.cz. Děkuji.
Tento týden se vrátíme do minulosti. Jsou v okolí tvého bydliště (okres Příbram) nějaké významné historické památky (hrad, zámek, kostel, památník, významná budova…)? Udělej do sešitu nadpis: HISTORICKÉ PAMÁTKY, a ty nejvýznamnější vypiš.
Pracovní výchova, výtvarná výchova: Pokus se co nejvěrněji nakreslit do sešitu prvouky jednu z historických památek a k obrázku připiš pár základních informací o objektu, který jsi namaloval.
11. 5. - 15. 5. 2020
Opět zdravím všechny třeťáky a jsem přesvědčená , že jsou všichni zdraví a připraveni na další týden. Maminky měly v neděli svátek, doufám, že jste jim popřáli. Také se připojuji a přeju všem maminkám pevné zdraví .
Anglický jazyk
V Google classroom najdete další materiály a úkoly. Najdete tam interaktivní pracovní listy a poslechové cvičení. Pokud budete mít ještě chvilku, můžete si procvičit na WocaBee. Budu ale ráda, když ze připojíte k online konzultaci vždy v pondělí a středu od 9:00 na Skypu, kde mě najdete pod mým jménem Andrea Boženiková nebo pod skypovým jménem andeki4, stačí ale i zadat následující odkaz, který vás navede, jak se připojit ke konzultaci: https://join.skype.com/kBi6utsEx9r2. (Odkaz je stejný jako v minulým týdnu)
4. 5. - 8. 5. 2020
Zdravím všechny třeťáky . Doufám , že i vy jste zdraví a že máte plno síly pracovat on-line . Já už se moc těším až se opět setkáme ve škole . Musíme ještě chvíli vydržet. tak s chuti do práce.
Prvouka – Udělej nadpis do sešitu Roční období.
Vždy jednu stránku zpracuj informace o jednom ročním období podle osnovy: Který den dané roční období začíná? Jaké měsíce sem řadíme? Co se děje v přírodě (rostliny, živočichové)? Jaké je typické počasí? Co obvykle dělají v daném období lidé? Jak si děti hrají? Jaké významné dny a svátky slavíme? Doplň obrázky, které můžeš nakreslit či vystříhat a nalepit. Tento týden zpracuj jaro a léto, příští týden budeš mít za úkol stejně zpracovat podzim a zimu.
Pracovní a výtvarná výchova: Splněno prací v prvouce J.
27. 4. - 1. 5. 2020
Zdravím všechny třeťáky i jejich rodiče . Máme před sebou další týden . S chutí se tedy pusťte do práce.
Čeština do školního sešitu si napište
SPOJKY ( a, i , ani, nebo, protože ...) spojují slova nebo věty .
Učebnice str. 245/ 2 a. 145/ 4a. Obě cvičení ústně
str. 145/3 - napiš do školního sešitu - ofoťte a pošlete mi ( děkuji) .
Písanka str. 11
KSV str. 185 O praotci Čechovi - přečtěte si . Na straně 186 si prohlédli obrázky a přiřadit k nim věty .
1. obrázek - věta 1 Krajinou putovali.../ napiš obyčejnou tužkou čísla 1-7 před věty.Pokud se ti povede správně věty přiřadit , máš pěkný příběh .Přečti příběh mamince - potom čísla vygumuj.
Čítanka “ Rybářská pohádka “
V matematice se naučíme násobit číslem 10./m 2.dil str. 17/
Popros někoho, aby ti pustil YouTube . com. Jana Pospíšilová násobení mimo obor násobilek nebo Pančelka ( 3.tř.násobení mimo obor 1. část )při násobení 10 - připisuji jednu nulu; při násobení 100 - připisuji dvě nuly
Angličtina
V Google classroom najdete další materiály a úkoly. Najdete tam interaktivní pracovní listy a poslechové cvičení. Pokud budete mít ještě chvilku, můžete si procvičit na WocaBee. Budu ale ráda, když ze připojíte k online konzultaci vždy v pondělí a středu od 9:00 na Skypu, kde mě najdete pod mým jménem Andrea Boženiková nebo pod skypovým jménem andeki4
Prvouka
Tento týden se zaměříme na živočichy a naučíme se je třídit podle toho, jaký druh potravy přijímají. Přečti si informace v učebnici na str. 61. Do sešitu přerýsuj zelenou tabulku, kterou najdeš v dolní části stránky. Do každého sloupce zapiš názvy několika živočichů, kteří do dané skupiny patří.
Vyzkoušej se: Co jsou to šelmy? Co jsou dravci? Které ryby jsou dravé? Které živočichy řadíme mezi hmyzožravce?
Pracovní výchova: Vytvoř nějakou postavičku či zvířátko z roličky od toaletního papíru. Věřím, že to zvládneš úplně sám bez pomoci rodičů. Jestli budeš chtít, pošli mi foto výrobku na email katkajonakova@atlas.cz.
20. 4. - 24. 4. 2020
Zdravím všechny třeťáky a jejich rodiče . Moc děkuji za Vaši pomoc při PC - výuce . Práce žáků je skvělá , díky za Vaši podporu .
ANGLIČTINA
V Google classroom najdete další materiály a úkoly. Najdete tam interaktivní pracovní listy a poslechové cvičení. Pokud budete mít ještě chvilku, můžete si procvičit na WocaBee.
PRVOUKA
– Práce s učebnicí na str. 47. Prostuduj informace a prohlédni si obrázky, nauč se poznávat rostliny.
Do sešitu si opiš nadpis PÍCNINY
Opiš a doplň věty: Pícniny se používají ke __________ _________ __________. Patří k nim např. __________________.
OLEJNINY
Olejniny jsou u_________ rostliny, ze kterých se získává o____________.
Jsou to např.:________________________________________________.
TEXTILNÍ PLODINY
Pěstujeme je pro výrobu l_________, ze kterých se šijí o_____________. Je to např. ___________.
Podívej se na pohádku: Jak krtek ke kalhotkám přišel https://www.televizeseznam.cz/video/krtek/jak-krtek-ke-kalhotkam-prisel-227427
Vyzkoušej, zda umíš poznat nejznámější polní plodiny https://skolakov.eu/prvouka/2-trida/podzim-v-prirode/zemedelske-plodiny/ucime-se-1.htm a roztřídit zeleninu https://skolakov.eu/prvouka/2-trida/podzim-v-prirode/druhy-zeleniny/ucime-se-1.htm
Pracovní výchova, výtvarná výchova: Starej se tento týden o prostírání stolu. Připomeň si pravidla správného chování při stolování.
......................................................................
14. 4. - 17. 4. 2020
Ahoj třeťáci . Dobrý den, vážení rodiče . Na tento týden posílám “ samostatnou práci “ pro své žáky. Prosím Vás , nechte je úkoly vypracovat bez Vaší pomoci , jako ve škole .
Jen Vás prosím o zaslání ofocených prací ( do 18.4.)- budou oznámkovány.
Děti - vezměte papír , pero a s chutí do práce . Až budete mít hotovo, přečtěte si a zkontrolujte po sobě ! Přeju — hodně úspěchů.
To je vše , další učivo z matematiky a češtiny bude příští týden.
MATEMATIKA
1. Vypočítej .
7 . 4 = 6 . 6 = 8 . 7 = 4 . 3 = 6 . 5 =
8 . 8 = 21 : 3 = 9 : 3 = 18 : 2 = 90 : 9 =
32 : 8 = 49 : 7 =
2. Písemné sčítání .
27 89 36 42 236 491
86 92 67 78 287 321
—- —— —- —- —— ———
3. Počítej.
300 + 500 =
620 + 70 =
840 + 60 =
980 - 900 =
98 - 54 =
650 - 150 =
4. Tomáš a Aleš mají dohromady 986 kartiček s fotografiemi hokejistů. Aleš má 486 kartiček. Kolik kartiček má Tomáš?
dohromady ............................. Výpočet :
Aleš. ...................................
Tomáš ............... ?
————————————————-
Odpověď :
ČESKÝ JAZYK
1. Doplň ( i - y, í - ý)
m _ čka na nádobí , dobrý s _ r , ml _ n klape, nový b _ t, ostré v _ dle, b _ linkový čaj , hnědý p _ tel , nové l _ že
2. Napiš protikladná slova.
špatný x
noc x
velká x
3. Vypiš podstatná jména ( 7)
Honza pěstuje na zahrádce mrkev.
Každý večer mi tatínek vypráví pohádku.
Moc se mi líbí malí pejsci .
4. Napiš tři .
Podstatná jména
Přídavná jména
Slovesa
Číslovky
5. Vypiš , co do řady nepatří .
pes, kočka , slon, slepice, ovce
penál , pero, propisovačka, guma, papír
pondělí , úterý , středa, sobota, týden
PRVOUKA
Práce s učebnicí na str. 46. Prostuduj informace a prohlédni si obrázky, nauč se poznávat rostliny.
Do sešitu si opiš nadpis POLNÍ PLODINY
Opiš a doplň věty: Polní plodiny jsou rostliny pěstované na p__________. Patří k nim o___________, o__________, l______________, p_____________ a t__________ p_____________.
OBILNINY pěstujeme pro jejich plody – o_____________.
Jsou to např.:_______________________________________________________________________
OKOPANINY
Lilek brambor – pěstujeme pro dužnaté h_________ - brambory
Řepa cukrovka – pěstujeme pro dužnatý kořen – b___________
LUSKOVINY
Plodem luskovin je l__________, ve kterém jsou semena, kterým říkáme l_________________.
Patří k nim: f_________,h_____________, č______________,s___________________.
Pracovní výchova, výtvarná výchova: Ukliď si pokojíček. Nakresli obrázek a věnuj ho někomu, koho chceš potěšit.
........................................................................
6. 4. - 8. 4. 2020
Zdravím 🧒🏼a👦🏻.Máme před sebou další týden zvláštní výuky.Vrátím se ještě k týdnu minulému .Někdo mi ještě nenapsal dopis. Byl to úkol ze slohu a já jsem těm, co napsali, odepsala a jejich dopis oznámkovala. Hříšníci, splňte úkol !
ANGLIČTINA
V Google classroom najdete další materiály a úkoly. Do třídy se přihlásíte tím, že zadáte adresu: https://classroom.google.com/h, udělejte si účet na Google pomocí emailu a kliknete nahoře na značku "+". Z nabídky si vyberete "Zapsat se do kurzu" a zadáte kód: Io2hp6p, kdo jste tak ještě neučinil. Najdete tam interaktivní pracovní list, poslechové cvičení, video s otázkami a čtení. Tentokrát je úkol až do 19.4.2020, proto je tam toho trochu více. Pokud budete mít ještě chvilku, můžete si procvičit na WocaBee.
PRVOUKA
Práce s učebnicí na str. 45. Prostuduj informace a prohlédni si obrázky
Do sešitu si opiš nadpis UŽITKOVÉ ROSTLINY
Opiš a doplň věty: Užitkové jsou rostliny, které lidem poskytují__________. Patří k nim ovocné s_____ a k_______, z________ a polní __________.
Zelenina
– kořenová: …………………………………………
- plodová: ………………………………………….
- listová: …………………………………………….
- cibulová: ………………………………………………
Pracovní výchova, výtvarná výchova:
Pomáhej rodičům při přípravách na Velikonoce, pokus se uplést pomlázku, nezapomeň nazdobit vajíčka.
..........................................................................
30. 3. - 3. 4. 2020
Zdravím všechny třeťáčky. Vzpomínám na Vás .Moc ráda bych všechny viděla ,ale bohužel není to možné . Chybí mi to Vaše povídání .Pilně si opakujte.Přeji Vám pevné zdraví. Prosím udělejte tyto úkoly .
HUDEBNÍ VÝCHOVA
Možná Vám není úplně do zpěvu, ale můžete si zkusit vyrobit vlastní hudební nástroj, kterým se budete doprovázet při našem společném zpívání. Nápady najdete na https://tchiboblog.cz/zalozte-si-doma-detskou-kapelu/ nebo si vymyslete vlastní. Těším se na Vás a Vaše nápady!
...................................................................................
23. 3. - 27. 3. 2020
Prosíme o vyplnění krátkého dotazníku, který se týká obyvatel Dolních Hbit:
https://www.survio.com/survey/d/N5D2U8Y2C5A2W2E7M
Zdravím všechny třeťáky.Přeju hodně zdraví .Posilám další cvičení k výuce na dálku.
Čj. do školního sešitu přepište tabulku na str. 134 !Pamatujte si!
Do školního sešitu str. 132/2a - podtrhni všechna slovesa.
Do školního sešitu
SLOVESA
čas přítomný ( děje se právě teď) cvičím
minulý. ( už se stalo) cvičil jsem
budoucí. ( teprve se stane) budu cvičit Hravá čeština str. 63/3
KSV učebnice str. 121/1 + ústně odpovědět na otázky str. 122/3,6,7
PÍSANKA str. 15
V čítance : Jak se Honza učil latinsky přečíst nahlas někomu dospělému( číst plynule, dobře hospodařit s dechem a dodržovat čtení celků/ vět /
MATEMATIKA
Hravá matematika str. 43 / 3 (vzpomeň, rovinné útvary : např. čtverec .
45 / 5. 46/4. 26/6
školákov.eu Česky jazyk 3 vyjmenovaná slova po S -známkované diktáty
Matematika 3 Násobení a dělení 0-10 početní trenažér 0,1,,3,4,5,6
Pokud máte nějaký dotaz pište na JarmilaSucha@seznam.cz
ANGLIČTINA
- Do sešitu "Exercise" napište rozhovor mezi prodavačkou a nakupujícím (nebo udělejte na toto téma Comics) podle vět, které jsme si zapsali
- Cvičte dále v aplikaci WocaBee, přidala jsem nové balíčky
Prvouka
Zopakuj si společné znaky živočichů. Najdeš v uč. na str.56 - 57
Bezobratlí živočichové – Napiš do sešitu dva nadpisy: ŠKODLIVÝ UŽITEČNÝ, pod nadpisy napiš do dvou sloupců názvy bezobratlých živočichů, podle toho, zda člověku škodí či pomáhají. Vybírat můžeš z obrázků v uč. na str. 60, určitě vymyslíš i další. Pokud ne, použij encyklopedii či internet.
Pracovní výchova, výtvarná výchova – starej se doma o pokojové rostliny.
Seznam se s některými léčivými a jedovatými rostlinami např. v učebnici prvouky na str. 41. Nakresli na papír libovolnou léčivou rostlinu a zjisti, která její část se sbírá a na co pomáhá.
....................................................................................
16. 3. - 20. 3. 2020 (upravuje se)
ČESKÝ JAZYK
JV Hravá čeština : str. 60/5; 61/2; 62/2
Prvouka
Zopakuj si části kvetoucích rostlin podle učebnice na str. 50 – 53
Nové učivo – Bezobratlí živočichové – přečti si informace v uč. na str. 60
Napiš do sešitu nadpis a opiš první větu z článku.
Zapiš, kteří živočichové patří mezi hmyz. Prohlédni si v učebnici fotografie hmyzu a seznam se s jejich názvy. Jednoho zástupce nakresli do sešitu.
Pracovní výchova, výtvarná výchova – starej se doma o pokojové rostliny. Vyber si rostlinu, která se ti nejvíc líbí a pokus se ji co nejvěrněji nakreslit. Pokus se zjistit její název a napiš jej. Napiš stručně, jak se o pokojové rostliny musíš starat, aby dobře prospívaly.
........................................................................................
11. 3. - 13. 3. 2020
MATEMATIKA - pracovní list (mají)
ČESKÝ JAZYK čítanka - str. 104 - 107
písanka - str. 12
ANGLICKÝ JAZYK
- Přečíst si nahlas článek, který jsme spolu četli a překlad napsat do sešitu "Exercise" (cvičení)
- přepsat si slovíčka do slovníčku
- Pokračovat s cvičením v aplikaci Wocabee (denně je třeba procvičovat, práci zkontroluji v aplikaci)
PRVOUKA
učebnice str. 52 – Květ – prostudovat, do sešitu zapsat nadpis KVĚT + napsat, k čemu slouží květy.
Učebnice str. 53 – Plod - prostudovat, do sešitu zapsat nadpis PLOD + napsat, k čemu slouží plody a dále rozdělení plodů (dužnaté, suché), ke každému druhu napsat několik příkladů podle obrázku v učebnici.
Učivo možno zopakovat a procvičit na stránkách https://skolakov.eu/prvouka-3-trida/rostliny